Werken als jeugd- professional

Wat doet een jeugdprofessional bij Spring Jeugdhulp precies?

Spring Jeugdhulp biedt specialistische hulp aan jongeren, ouders, verzorgers en zorgprofessionals. Maar wat houdt deze hulp precies in? Stéphan, jeugdprofessional bij Spring Jeugdhulp, vertelt in dit interview meer over zijn werkzaamheden en het plezier dat hij hieruit haalt. Lees gauw verder!

Hallo Stéphan. Vertel, wat doe je bij Spring Jeugdhulp?
Stéphan: “Ik werk al 2 jaar als jeugdprofessional bij Spring Jeugdhulp. Ik heb verschillende werkzaamheden. Ik begeleid jongeren en gezinnen in de thuissituatie, ik geef intervisies en ik ben onderdeel van het aanmeldteam – het team waar de eerste hulpvraag binnenkomt. Ook werk ik als casusregisseur. Regelmatig heb ik te maken met complexe casuïstiek. Om dit werk goed te kunnen doen word ik ondersteund middels intervisies, casuïstiekbesprekingen, trainingen en kan ik altijd terecht bij ondersteuners zoals werkbegeleiders en gedragswetenschappers.”

Casusregie, wat is dat?
“Casusregie is misschien een ingewikkelde term, maar als casusregisseur houd ik overzicht en bied ik ondersteuning. Ik zoek samen met de jongere, zijn ouders of verzorgers en de betrokken hulpverleningsorganisaties naar de best passende hulp. Ik probeer iedereen met elkaar te verbinden. Met z’n allen stellen we doelen op en werken we met een gezamenlijk plan. Daarnaast kijk ik mee of de ontwikkeling van de jongere veilig verloopt.”

Als casusregisseur wil je iedereen met elkaar verbinden. Wat houdt dit in?
“Dit betekent dat je alle belangrijke personen rondom het gezin met elkaar laat samenwerken. Bijvoorbeeld door communicatielijnen helder af te stemmen of duidelijk uiteenzet wie wat doet. Dit kan tussen ouders en hulpverleners zijn, maar ook hulpverleners onder elkaar. Richting de ouders en jongeren is het daarom belangrijk om transparant te werken. We zijn open en eerlijk en doen niets achter de rug van hen om. Deze openheid is niet alleen wettelijk verplicht (via de AVG-wet), maar het is ook een standaard werkwijze, omdat we dit heel belangrijk vinden. Het is goed om open met elkaar te praten, zodat iedereen weet welke informatie er is en wie welke taken oppakt.”

Wat vind je leuk aan jouw werk als jeugdprofessional bij Spring Jeugdhulp?
“Ik vind het fijn dat ik maatwerk kan leveren: we kijken wat een gezin écht nodig heeft. We moeten natuurlijk voldoen aan de beroepscode en de verplichte richtlijnen, maar daarnaast is er veel vrijheid om te doen wat nodig is. We mogen buiten de kaders denken. Ook vind ik het leuk dat geen twee casussen hetzelfde zijn en wij veel te maken hebben met uitdagende en complexe casuïstiek.”

Welke casus heeft veel indruk op jou gemaakt?
Ik ben betrokken geweest bij een gezin, waarvan de zoon niet meer thuis woonde. Het gezin kreeg hulpverlening, maar deze hulpverlening was op aparte eilandjes aan het werk. Er was nog geen gezamenlijke visie. We hebben samen geanalyseerd wat maakte dat deze jongen niet thuis kon wonen en wat ervoor nodig was om dit wel voor elkaar te krijgen. Vervolgens hebben we doelen opgesteld en een plan gemaakt. Alle eilandjes werden met elkaar verbonden. Zo hebben we de jongen en zijn gezin geholpen en inmiddels woont hij weer thuis. Dit is wel een succesverhaal!”

Dat is inderdaad een succes! Bij Spring Jeugdhulp wordt bovendien ambulant systemische begeleiding geboden. Wat houdt dit in?
Hierbij bied je begeleiding aan het gezin en de jongere met inachtneming van het feit dat het hele systeem om de jongere heen van belang is. Iedereen heeft invloed of kan invloed hebben op de jongere. Je gaat inhoudelijk aan de slag gaat met het gezin en het systeem. Van dichtbij zie je de verandering die teweeg wordt gebracht. Een goede samenwerking met de cliënt opbouwen is hierin belangrijk. Een goede samenwerking helpt om samen aan de doelen te werken.”

Soms heb je als jeugdprofessional te maken met complexe veiligheidscasuïstiek. En soms willen jongeren en/of gezinnen geen hulp daarbij. Hoe kom jij dan tot een goede samenwerking?
“Het belang van het kind staat altijd voorop en een goede samenwerking is een middel om dit doel te bereiken. Een goede samenwerking valt of staat met een goede communicatie. Zorgvuldig luisteren, maar ook recht voor z’n raap zijn. Ouders moeten weten wat ze aan je hebben. Verwachtingen van de cliënt managen en voorkomen dat je hulpverlening nummer 100 wordt. Naast zorgvuldig luisteren is het belangrijk om zorgvuldig te handelen en haalbare doelen te stellen. Eerlijk zijn over de haalbaarheid van de doelen en zelf inzet tonen. Als mensen zich niet gehoord voelen en zich een nummer voelen zullen zij ook niet gemotiveerd zijn om mee te werken. Tot slot heb ik geleerd dat achter elke weerstand ook een verlangen schuilt. Het helpt echt om hier de tijd voor te nemen en samen met je collega’s te achterhalen hoe je de weerstand om kan buigen. Gelukkig krijgen wij hier goede interne trainingen voor binnen de organisatie en staan collega’s altijd klaar om mee te denken.”

Ook werken als jeugdprofessional?
Wil je meer informatie over dit interview of wil je werken als jeugdprofessional bij Spring Jeugdhulp? Neem contact met ons op! Vaak zijn wij op zoek naar nieuwe collega’s! Neem een kijkje op onze vacaturepagina en solliciteer op de vacature die bij jou past.

icon-search icon-close Toon zoeken icon-menu icon-close Toon menu
icon-arrow-up Naar de top icon-search icon-close Toon zoeken